februari 2019

Zo creëer je rust in je slaapkamer

Je slaapkamer is natuurlijk dé uitgesproken plek om volledig tot rust te komen. De plek waar je (hopelijk) geniet van een goede nachtrust, zodat je de dagen fris en vol energie kan starten. Niet zo gek dus dat deze plek een oase van rust moet zijn. Is jouw slaapkamer inderdaad die plek waar je heerlijk tot rust kan komen? Of zijn er hier en daar nog elementen te vinden die jouw nachtrust verstoren? Met onze handige tips creëer jij binnen no time (nóg) meer rust in je de slaapkamer.
 

1. Gebruik zachte kleuren

Al zijn ze nog zo leuk, felle kleuren of drukke (behang)printjes zijn géén goed idee voor je slaapkamer. Uit het oog springende kleuren zijn perfect voor ruimtes waar het belangrijk is om energiek en vol motivatie te blijven, zoals sportruimtes en kantoren. Maar na een lange, drukke dag kunnen felle kleuren en drukke patronen op de slaapkamer je alleen maar irriteren en afleiden. Ga in je slaapkamer dus voor frisse en zachte kleuren die zorgen voor een gevoel van rust en ruimte. Diverse wittinten, pasteltinten, lichtgrijs of lichtbeige bijvoorbeeld. Lichtblauw en lichtgroen werken zelfs kalmerend en rustgevend voor je geest. Donkergrijs, paars en bruin zouden onrust creëren en een negatieve invloed hebben op je nachtrust. Bedenk dus goed welke kleur je op je slaapkamermuur doet!

 

2. Ga voor subtiele verlichting 

Warm en zacht licht creëren een knus en sfeervol effect in je slaapkamer. Lampen met een dimmer zijn ideaal. Je creëert hier ’s avonds snel een rustgevende ambiance mee in de slaapkamer. Wanneer het in de ochtend bij het opstaan nog donker is, zet je de lamp gewoon ietsje feller. Ga nooit voor één felle lamp, maar geef de voorkeur aan verschillende kleine lampjes verdeeld over de slaapkamer.

 

3. Groene en frisse lucht

Planten zijn natuurlijk al een hele tijd niet meer weg te denken uit ons interieur.  De hipste exemplaren staan te pronken in onze woonkamers. Ook in je slaapkamer zijn planten een supergoed idee! Het groen straalt rust uit. Daarbij zorgen ze ook nog eens voor een betere luchtkwaliteit en dus betere slaap. De volgende planten schijnen zelfs je nachtrust te kunnen bevorderen: Lavendel, Gardenia, Aloë Vera, Klimop en de Gouden Pothos. Het is het proberen waard toch?! Trouwens, frisse lucht is sowieso heel belangrijk, dus vergeet niet om iedere dag kort te ventileren.

 

4. Skip alle stressproducten

Daar bedoelen we natuurlijk vooral alle elektronica  mee zoals de tv, je laptop en mobiel. Allemaal apparaten die een blauw licht afgeven dat je hoofd wakker houdt en ervoor zorgt dat je minder snel moe wordt.  Daarnaast kunnen de apparaten onbewust al voor stress zorgen omdat je ze associeert met iets ‘moeten’. Weg ermee! Tijd voor rust!

 

5. Zuig op een zuurtje, keelpastille of dropje

Je slaapkamer is vaak de ideale verzamelplek voor losse, rondslingerende spullen. Een broek, hier, bergje sokken en ondergoed daar, een handdoek, extra kleden, boeken, tijdschriften. Voordat je het weet ligt je kamer vol. Dat is ook niet zo gek, want je slaapkamer is vaak ook de plek waar je je beddengoed en kleding opbergt. Probeer alles wat je opbergt zoveel mogelijk achter gesloten deuren te leggen. Geen kledingrek of een open kast dus want dit oogt al snel heel rommelig.


Ken je onze opbergboxspring Florence al? Of onze collectie Butiken bedden? Dit  zijn de perfecte slaapsystemen om meer rust in je slaapkamer te creëren.  Zo heeft opbergbox Florence  flink wat opbergruimte slim weggewerkt in de box zelf. Hierdoor kun je netjes je winter- of zomerdekbedden en extra kussens opbergen bijvoorbeeld. Ideaal!

 

Meer Beter Bed Blogs: